Expeditie Social Design Thinking

Social Design Thinking

Social design is een effectieve manier om een oplossing te vinden voor taaie maatschappelijke vraagstukken. Of het nu gaat om stedelijke ontwikkeling, onderwijsvernieuwing, transitie in de zorg, klimaatadaptatie of de hinder die omwonenden ondervinden van een groot bouwproject. Social design helpt om dergelijke vraagstukken op een andere manier aan te pakken.

Design thinking is een proces en een mindset. De gebruiker staat centraal. Zonder actieve betrokkenheid van de gebruiker zijn er geen passende oplossingen te vinden. Dit leidt achteraf tot weinig gebruik van de oplossing of tot ontevredenheid. Co-creëren met alle betrokkenen samen met de gebruiker wel. Met design thinking worden complexe problemen opgelost. (In het Engels wicked problems, dat klinkt toch spannend!). Het is een fijne manier om problemen op te lossen. Er wordt veel creativiteit en beeld gebruikt en het is een speelse en prettige manier van samenwerken aan een nieuwe dienst of product. De benadering is altijd een positieve, niet het zware problemen bedenken staat centraal maar de kansen en het geloof dat er mooie oplossingen zijn te creëren. Het proces gaat van behoeften naar dromen en out of the box denken naar prototypes en bruikbare oplossingen die gerealiseerd worden.

De expeditie

Het traject kun je zien als een expeditie: een ontdekkings- en onderzoeksreis die vaak naar vreemde en nieuwe en inspirerende gebieden leidt, waar kansen en uitdagingen verschijnen. Improves2gether biedt dit traject aan op een ervaringsgerichte wijze. De praktijk staat centraal. Er wordt gewerkt aan een echt sociaal vraagstuk waardoor het design traject doorleeft wordt. De deelnemer leert, doet ervaring op weet hoe hij mensen kan motiveren om samen te werken aan een vraagstuk met energie, focus en betrokkenheid. En natuurlijk is er na afloop een opbrengst in de vorm van prototypes, oplossingsrichtingen en inzichten naar aanleiding van het maatschappelijk vraagstuk dat voor de deelnemer tijdens het traject centraal stond. Social Design Thinking wordt als instrument ingezet om deze resultaten te bereiken.

Praktisch

Wie: Adviseurs, beleidsfunctionarissen, leidinggevenden en iedereen die een innovatie traject wil begeleiden

Opbrengsten:

1) De deelnemer is in staat om een Social Design Traject te begeleiden.
2) De deelnemers heeft oplossingsrichtingen voor een urgent vraagstuk.

Duur:
Leerbijeenkomsten: 4,5 dag binnen een half jaar. Uitvoeren van een Social Design traject in de praktijk: 4 uur per week.

Locatie:
Centraal in Zeeland

Investering:
€ 1975,00, inclusief arrangementskosten, literatuur en materiaal, exclusief btw. In-company trajecten worden op maat aangeboden, waarbij modulair aanbod tot de mogelijkheden behoort. Offerte op aanvraag.

Bij 12 deelnemers kan een traject starten. Voor meer informatie over Social Design Thinking, het traject of of behoefte aan meer maatwerk dan kunt u contact opnemen met Improves2gether via:   de website: www.improves2gether.nl, een e-mail: info@improves2gether.nl of telefonisch: 06-404 75 606.

Inschrijven klik hier

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *